Идеи

Машините спасяват демокрацията

При машинното гласуване нямаше нито една невалидна бюлетина - срещу 400 000 при хартиеното

Първото машинно гласуване с реално броене на гласовете премина успешно, като може да се подчертаят няколко основни според нас положителни резултата:

Няма гласоподаватели, оплакали се от някаква сложност или неяснота при работа с устройството.

Няма нито един технически проблем, възникнал при работа с машините.

Няма невалидни бюлетини, на фона на 400 000 невалидни при хартиеното гласуване. При машинното гласуване е невъзможно да се генерира невалидна бюлетина.

Протоколите с резултатите от Машинното гласуване бяха готови в момента на приключване на изборите.

Процесът на машинното гласуване се прие еднакво добре както от гласоподавателите, така и от хората, ангажирани с изпълнението на изборният процес (членовете на секционните избирателни комисии).

Основният проблем беше свързан с краткият срок, който имахме, за да организираме машинното гласуване – за тези избори това беше 1 седмица. Справихме се, благодарение на добрите практики, които вече имаме, както и благодарение на добре обученият екип, който участва в дейностите по осъществяване на машинно гласуване вече за трети път.

Машинно гласуване се прилага в следните държави:

Филипините /3 избора – два национални, един регионален през съответно 2010 г., 2013 г. и 2015 г./ Над 70 милиона подадени, преброени и отчетени гласове в архипелаг с над 7 хиляди острова и с много предизвикателни комуникационни и логистични пречки.

Замбия (2010 г. – 2012 г.) Включително и Е-биометрични регистрационни комплекта с регистрация на 2,5 милиона гласоподаватели.

Съединените американски щати (2005 г.-2008 г.) Над 50 изборни събития в повече от 100 области в 16 щата плюс окръг Колумбия.

Белгия (от 2012 г.) Машинното гласуване е планирано да се извършва в Белгия през следващите 15 години.

Бразилия - Тестване на над 500 000 електронни машини за гласуване за изборите през 2012 г.

Аржентина (2006 г. и 2008 г.) 2 пилотни проекта за машинно гласуване в две различни провинции.

Венецуела (15 избори от 2004 г. до 2013 г.). Над 150 милиона подадени и преброени гласове и над 55 милиона гласоподаватели.

При повечето от тези гласувания е използвана система за гласуване на базата на електронната машина за гласуване SAES-3377 – използвана и в България при провеждане на трите машинни гласувания.

Развиващите се страни са тези, които с най-малък процент доверие от избирателите, провеждат своите демократични избори. В развиващите се страни има по-голяма чувствителност към манипулирането на вота или други форми на компрометиране на изборния процес.

Затова и в тези държави се търсят решения, които да намалят в най-голяма степен човешката намеса и персонална зависимост при процеса, което удачно решение в случая се явява машинното гласуване.

В развитите държави нямат такава необходимост. Там приемат вот, подаден дори по пощата или чрез представител – там никой не се притеснява, че вота му ще бъде купен или манипулиран.

Машинното гласуване от своя страна контролира процеса чрез различни процедури за сигурност, има различни методи за предотвратяване например на манипулиране на машината при гласуване от страна на гласоподавателите, предотвратяване на „двойното“ гласуване, предотвратяване на евентуално манипулиране на машината за гласуване от членовете на изборната комисия и др.

Това, което се е случило в Германия е, че са отбелязани грешки и непълноти във Федералната Наредба за Машини за Гласуване, както и относно одобреният модел машина (и софтуер) за конкретните избори и самият подбор и изисквания към машините, като цяло.

За провеждане на изборите в Германия са били избрани машини на компанията Nedap, след което е решено, че машините на Nedap не отговарят на изискванията на Федералната Наредба за Машини за Гласуване.

Важно е да се отбележи, че машинното гласуване е заложено в чл. 35 от Федералният изборен закон, а именно:

Гласуването с машини за гласуване

(1) машини за гласуване могат да се използват на мястото на фишовете за гласуване и урните, с цел улесняване на подаването и преброяването на гласове.

Така че машинното гласуване не е отменено в Германия, това, което се е случило е един неуспешен пилотен проект.

Скенерите би трябвало да облекчат процеса по преброяване на бюлетините и оформяне на протоколите. Но това, което трябва да се отчете преди това, са няколко определени недостатъка и проблеми, които те ще породят:

Скенерите като цяло са бавни устройства (по-бързите са доста скъпи) и едва ли ще съкратят времетраенето на процеса.

Скенерът прави цифрово копие, преобразувайки документа или изображението в електронна форма, която по-късно може да се редактира или обработва. Крайният резултат от сканирането (броенето) трябва да бъде протокола с резултатите. Ако се използват скенерите, с помощта на софтуер за оптично разпознаване на символи (OCR-Optic Character Recognize), който върви със скенера, ще се конвертира сканираното изображение на документа до текст.

Но как тази информация (вече цифровизирана) ще бъде защитена от манипулация. При машинното гласуване например имаме дублиране на информацията в електронен вид на 2 независими носителя, като този, до който имат достъп членовете на СИК е криптирана и не подлежи на манипулация. Проверка на протокола, който се разпечатва от машината за гласуване може да се направи както с ръчно броене, така и чрез броене с бар-код четец (като се сканира бар-код, намиращ се на всяка от разпечатаните разписки).

Освен това сканирането няма да промени броя на невалидните бюлетини, а най-много да ги увеличи, като отчете като недействителни, всъщност редовни бюлетини. Всеки, който е сканирал и разпознавал текст знае колко грешки се появяват при разпознаването.

Скенерите няма да повлияят и на другите паразитни процеси – „двойното“ гласуване, гласуването на „мъртви“ души и др.

Според нас машинното и електронното гласуване идеално се допълват.

Машинното гласуване може да замени „хартиеното“ гласуване, тъй като е негов аналог. При него гласоподавателя се явява в избирателната секция и вместо да попълва на хартия своя избор, го прави с помощта на устройство - машината за гласуване. Изборния процес на машинното гласуване се отличава от хартиеното предимно с това, че при приключване на изборите, не е необходимо да се броят бюлетини, протоколите автоматично се генерират, резултатите могат да се получат веднага.

Електронното (дистанционно) гласуване е гласуване през интернет. То е изключително удачно за секциите извън страната, както и е избор за голяма част от населението, което потвърди и референдума.

Разликата при двата вида гласуване е в процедурите за сигурност, които се прилагат, в различните методи за идентификация, мерките за предотвратяване манипулирането на вота. Има вече създадени добри практики за дистанционното гласуване в световният опит – например Естония, Канада, Швейцария.

Днес пречките пред електронното гласуване според нас не са технически, а по-скоро законодателни. Най-добрия вариант би бил за в бъдеще да се предвидят определен брой експериментални гласувания през интернет, като междувременно преминем и към машинно гласуване.

Предвидено е машинното гласуване да се въведе в цялата страна след президентските избори догодина.

За изборите през 2016 година в Изборният кодекс е записано да бъде проведено още едно машинно гласуване с реално броене на гласовете в до 500 секции. За всички следващи избори би трябвало да се въведе машинното гласуване в цялата страна.

Електронното гласуване през интернет засега е само желание на гласоподавателите, заявено на референдума. Тъй като положителният вот мина 20%, то въпросът ще бъде поставен на обсъждане и гласуване в Народното събрание.

Въпреки безспорните ползи, стартирането на един такъв новаторски процес, може да се случва частично, с други думи, може да се проведе на етапи, за да позволи адаптиране на законодателството, процедурите, процесите и практиките по контролиран начин. Първият етап от този процес на преминаване обикновено се изпълнява чрез пилотно дистанционно гласуване. Ако се вземе решение то да бъде въведено, ще бъдат заложени няколко експериментални гласувания, както и може би първи такива с реален вот за секциите извън страната. Т.е. ако се предприемат действия по въвеждането на дистанционното гласуване сега, то би могло да бъде факт след не по-рано от 5-6 години.

Много са разликите, които може да откриете от сегашното положение:

В една секция ще могат да бъдат разположени повече от една машини, което ще ускори изборния процес и хората няма да чакат на опашки.

Няма да има необходимост от допълнителни устройства – принтери, скенери и др. за изборния процес.

Няма да има невалидни бюлетини.

Обобщените протоколи ще са попълнени автоматично в края на изборния ден и задачата на членовете на комисията ще е единствено да ги завери.

Данните от протоколите на електронен носител ще постъпват на едно централно място, където автоматично ще се обработват и дават крайният резултат веднага. Напълно възможно е резултатите да бъдат обявени в деня на изборите.

Българите в чужбина ще могат да отразяват своя вот, без значение от коя точка на света.

Избирателите в България ще могат да упражнят своя вот дистанционно, без да се съобразяват със своето местонахождение – бързо, лесно и удобно.

Елеонора Вълова е ръководител отдел "Проекти" в СИЕЛА НОРМА АД, която организира машинното гласуване на местните избори.

http://www.24chasa.bg/Article.asp?ArticleId=5106913

Кой произвежда парите?

В случай, че все още не е станало ясно, ето какво каза Президентът на Европейската централна банка, Марио Драги, в последната си реч на банков форум в Лондон:

"...ПО-ГОЛЯМАТА ЧАСТ ОТ ПАРИТЕ СА ИЗДАДЕНИ ОТ ЧАСТНИТЕ БАНКИ..."

По-любознателните могат да открият съкровено изпуснатата фраза в точка 3 от неговото слово, наречена "Уроците от кризата при управлението на трансграничния пазар.": 
http://www.ecb.europa.eu/…/…/date/2015/html/sp151111.en.html

На печелившите, ЧЕСТИТО! Останалите да се стягат...

Сътрудничество и споделяне в България?

Във времена на криза се ражда спешната нужда от преосмисляне и реорганизиране на средата с цел посрещане и запълване на социалните нужди и дефицити, които крещящо прозират под издъхващата и изнемощяла система на управление.

Тези социални дефицити могат да бъдат превъзмогнати и затова Фабрика за идеи направи EMPATHEAST: първият ФОРУМ ЗА СОЦИАЛНА ПРОМЯНА, ДВИЖЕНА ОТ ЕМПАТИЯ в ИЗТОЧНА ЕВРОПА. Основната цел на EMPATHEAST е да заяви категоричното място на България и Балканите на световната карта на социалните иновации и социалното предприемачество. Kато регион, който се сблъсква с нефункционираща политическа, икономическа и социални система, Балканите са уникална почва за социални иновации, които да решат по нов начин стари предизвикателства пред обществата ни. В същото време регионът се оказва във вакуум, в който социалното предприемачество и иновации изостават сериозно.

През 2014 година EMPATHEАST превърна Пловдив в световна сцена и споделено пространство за създаването на социални иновации, като свърза повече от 350 души от 14 държави и представи методите и идеите на вдъхновяващи социални иноватори от цял свят. На 13, 14 и 15 ноемрви 2015 EMPATHEАST ще бъде в София, а темата е Иновации, водени от Общността!

За втора поредна година форумът ще покаже чрез примери от света и региона как можем да комбинираме идеята за социално благо с устойчиви модели, които имат реален потенциал да намалят бедността и да променят обществата ни, комбинирайки сърце с ефективност и качество на социалното въздействие.

EMPATHEAST ще предизвика креативността за социална промяна чрез лекции, инсталации, игри, концерти и пърформанси, стимулиращи колективната интелигентност и системното мислене. Ще демонстрира какво означава на български „public visioning“ (създаване на споделена визия) и ще засегне теми като интуитивно и емпатично лидерство, самоорганизиращи се граждански системи, етично финансиране, енергийна независимост, human centered design и др. В крайна сметка, ще бъдем въвлечени в сценарий, в който учим един от друг, екпериментираме със създаването на нови модели и празнуваме достъпността на подходи, които ни позволяват сами да творим средата си в не- конферентен формат.

http://www.empatheast.net/bg

Енергия за хората

Световната банка провежда нова кампания за изкореняване на енергийната бедност. След получените критики за обявения ужасяващо нисък праг на бедност, експертите на тази важна институция започват да напипват верния пулс на времето, в което живеем. В основата на човешката дейност стои енергията и човечеството има право на достъп до евтини и ефикасни технологии и енергоносители.

http://www.worldbank.org/en/topic/energy

‪#‎Енергийна_икономика‬

Да, новото е забележително!
http://www.budd.bg/new-energy-economy/

Вторият преход у нас ще застъпи първия

България вече се нуждае от нов преход без да е излязла от първия, 26 години след промените. Установяването на неототалиаризма у нас чрез сливане на властите и упражняването на властта от малка група хора за сметка на унищожаването на нацията изисква смяна на системата. Преход от "представителна" към директна демокрация с участието на българските граждани във вземането на решенията за техния живот е възможен. С мнозинството от гласовете на следващите избори за Народно събрание.

"НОВ ПОГЛЕД. НОВИ ИДЕИ. НОВА РЕАЛНОСТ.

СЛАГАМЕ КРАЙ НА ОБЩЕСТВЕНАТА ДЕГРАДАЦИЯ. 
ГРИЖА ЗА ВСЕКИ БЪЛГАРСКИ ГРАЖДАНИН.

Ноември, 1989 г., моментът в българската история, когато демокрацията дойде да замени предишния режим на развит социализъм. В българската държавност по онова време бе дълбоко инфилтрирана системата на партийния елит, наречен тогава номенклатура, дошла на свой ред да замени монарха-суверен и пренасяйки суверенитета върху народа. Републиката беше основана, за да премахне монархическия режим, но в продължение на почти половин столетие и последвали още 26 години на така наречената промяна единственото, на което народът стана свидетел бе овладяването на държавната и местна власт. В най-новата ни история се появиха нови партийни елити, в резултат на което бяха разбити държавността, православните ценности и бе осъществен пълен демографски срив. И всичко това с цел контрол върху финансовите потоци в държавата и използването на този контрол за лично обогатяване, което същевременно да премахва всякаква възможност от страна на народа-суверен да упражнява своята власт.

Новото схващане за демократичния процес и неговото приложение на практика, бяха изцяло повлияни от предишния режим. В произведения модел, социалистическата автокрация беше заменена с представителна партокрация, което на практика доведе до разширяване на елитите. Партията-майка беше подменена с множество нейни производни, което не промени нищо в живота на българина, освен в онзи на партократичния елит. Новият елит овладя средствата за масова информация и разви до съвършенство заблуждението, че представителната демокрация е единственият възможен начин за съществуване. Изборният процес беше превърнат във фарс, залагайки капани на всяка крачка, които да пазят статуквото и затвори всички възможности за развитие на друг тип демокрация.

Какво означава думата демокрация, преведена от старогръцки? Демос – народ и кратос – власт, т.е. власт на народа. Съвременното значение на тази дума се е променило значително, без да се заличи фундаменталния замисъл за справедлива обществена организация. Съществуват два вида демокрация: представителната, която познаваме от 26 години и директна (пряка). Днес все повече и по-логично е да се говори за последния тип демокрация, директната, логика произлизаща от напредването на технологиите и намаляване ролята на средствата за масова информация, на фона на разрастването на интернет като социална среда или медия. Българската икономика се нуждае от съживяване и стабилизиране. Спешна е нуждата от обръщане на демографския срив. Крайно необходимо е незабавното възстановане на социалните функции на държавата, както и създаването на съвременно и справедливо законодателство. Незабавно се нуждаем от възстановяване на финансовата система и възвръщане на доверието в нея; от превантивна медицина и добра здравноосигурителна база; от нов тип образование и възстановяване на православните ценности като контрапункт на престъпното обезверяване и основа за духовно израстване. Все предизвикателства, с които представителната демокрация не може да се справи, а само задълбочава първостепенната нужда от реална хуманитарна, спасителна операция за българското общество.

Резултатите от последните парламентарни и местни избори у нас ясно показаха реалността на "представителната" демокрация, настроенията и оформянето на базата за подкрепа на реални ценностни промени.

Пред угрозата за връщане на тоталитарния режим или въвеждане на диктатура, Директната Демокрация остава единствената алтернатива за съхраняване на съвременното ни общество. С общи усилия, всички заедно можем да осъществим тези амбициозни задачи, които сме си поставили. Имаме нужда от всеки гражданин, който е убеден, че общественото вегетиране не е отговорът. НЕ, не сме съгласни с перспективата съзнателния ни живот да изтече по този начин!

Много организации вече се занимават с този въпрос - Февруарските протести срещу цената на тока, Граждански сдружения, Движението на Недоволните, Анонимните, частични призиви от съществуващи маргинални партии. Новото в нашия случай се изразява в добавянето на важни компоненти за превръщането на теориите в практика и усвояване на обществената енергия в полезни за обществото действия. За да се обоснове този подход накратко ще отбележим, че най-силната партокрация в Европа е немската, следва я гръцката, която с победата на Сириза стана показателен пример заради връзките между елита и демоса. Точно те, въпреки корупцията, не позволиха в драматичните събития народът да достигне ужасяващото положение, на което сме свидетели у нас. В Исландия вече се върви по пътя на директната демокрация поради същите причини. Швейцария прилага тази система и добрува отдавна. В Италия има напредък с появата на Движение 5 Звезди, в Испания - с политическата партия Подемос, а във Великобритания, Британската партия на независимостта поведе гражданите по пътя на директното участие в политиката. Навсякъде по света вече се води дебат за и против, като Бразилия бележи сериозни успехи сред населението въпреки съпротивата на елита. За съжаление най-ревностният поддръжник на представителната демокрация с разрастващо се вътрешно движение за директна демокрация са САЩ като за разлика от тях Канада има вече известен опит с прилагането на част от методите и практиките на директната демокрация. И сред всичките тези примери от цял свят, изпъква новото разбиране за използването на технологиите в полза на обществените демократични процеси или въвеждането на Електронната директна демокрация. Нещо, за което българските партократи похарчиха невероятни суми с резултат клонящ към нула, не за друго, а защото Е-демокрацията е директен контрапункт на представителната и партокрацията. В това отношение северните европейски демокрации са доста напреднали като имаме предвид, че там движенията за директна демокрация са с достатъчно силна подкрепа, за да влияят върху обществените отношения. В Германия въпреки действията на партокрацията за запазване на представителната демокрация и успехите на правителството, което не къса връзката с гражданите също вече има движения за директна демокрация.

Структурата и организацията на Българския Съюз за Директна Демокрация наподобяват познатите движения в Италия, Испания, Гърция, Германия, Швеция, Исландия, Великобритания и др. Методът за осъществяването на намеренията е еволюционен и първоначално се придържа към законовата рамка установена в държавата към момента. Впоследствие чрез законодателни инициативи ще се търси реалната смяна на системата включително и с конституционни промени чрез нормално конституционно мнозинство.

Подкрепете идеите ни за възстановяване на българското национално самосъзнание, за възстановяване на ролята на единния говорим книжовен български език, за обединението на нацията, за преоткриване на вътрешния пазар на потребление, за възвръщане на националната инициатива и българските предприятия, за гражданска политическа свобода и справедливост за всеки български гражданин, за грижа за националната памет, за чест, за достойнство и за връщането на нацията в ролята на решаващ европейски фактор.

БЪЛГАРИЯ, 2015г. БЪЛГАРСКИ СЪЮЗ ЗА ДИРЕКТНА ДЕМОКРАЦИЯ"

Времето дойде! Присъединете се! 
Разкажете на човека до вас!
www.budd.bg

Демократичното гласуване съществува

Има ли форма на гласуване, която да гарантира реални резултати и да изключва фалшификациите?

Да, има. Вижте едно от предложенията - на Дейвид Бисмарк от Швеция. (със субтитри на български)

http://www.ted.com/ta…/david_bismark_e_voting_without_fraud…

‪#‎Българска_директна_демокрация‬

Да, новото е забележително!
http://www.budd.bg/democracy/

 

Парична реформа? Да, време е

"Империите се провалят, когато загубят финансовата си сила. Така е от древността до наши дни. Финансовата сила на една империя се крие в това, че благодарение на големия пазар и контрола върху търговските пътища, тя може да взима заеми в собствената си валута.

Суверенът, който печата пари използвани от другите, получава лост за намаляване на дълговата тежест и за стимулиране на икономиката. Историята обаче показва, че това никога не свършва добре. Дали пък САЩ няма да са голямото изключение?"

Отговорът е - не!

Същият остговор ще получи и вече получава кампанията в ЕС с Количествени облекчения (форма на "печатане" на пари) предприета от Марио Драги, шеф на ЕЦБ. Времето за следващата световна, решителна парична реформа е дошло с напредването на технологиите и превръщането на почти 100% от парите от материален в електронен вид. За съжаление правото за тяхното създаване нагласно се е прехвърлило от суверена към частни банки, които следват единствено личните интереси на своите собственици и акционери.

Тази несправедливост е в основатта на всички съвременни проблеми в националните държави и тежките кризи, в които се люшка световната икономка. Радостното е, че хората научават все повече за този основен обществен проблем, а в страната на директната демокрация и най-добре развития финансов сектор в света, Швейцария, ще се провежда референдум по този въпрос. Хората, суверенът на държавата, ще решат кой да има правото да създава парите, за да се избегнат негативите, натрупани в обществото.

http://www.vesti.bg/pari/koga-shte-padne-dolaryt-6044878

Истинската енергийна ефективност

Българи, създават енергийно ефективни домове с предварително подготвени елементи. Подходящи и за автономен енергиен режим със слъчеви панели и батерии за съхранение на енергията.

‪#‎Енергийна_икономика‬

Да, новото е очарователно!
http://www.budd.bg/new-energy-economy/

Голямата новина дойде от Швейцария

ВЕЛИКО!!!
Инициативата за парична реформа в Швейцария събра необходимите 100 000 подписа за предизвикване на референдум. "Въпросът на въпросите", кой да притежава правото за създаване на парите - частните банки или национален орган влиза в дневния ред на обществото.

http://www.blick.ch/news/politik/105000-beglaubigte-unterschriften-vollgeld-initiative-kommt-zustande-id4310875.html?utm_source=blick&utm_medium=teaser&utm_campaign=benchmark

Истинската промяна в света започва така! Времето дойде!
www.budd.bg

Пари, създадени от дълг, разяждат обществото

ЧИСТИ ПАРИ, Международно движение за парична реформа

29 October

Последиците от разрешението частните банки да създават парите чрез раздаването на заеми.

Настоящата парична система води до по-широк спектър от негативни социални, екологични и икономически последици: високи цени на жилищата, високи обществени и частни дългове, огромно неравенство, унищожена околна среда, компрометирана демокрация, периодични бумове и сривове, а понякога и финансови кризи, депресии и дори дългово унищожение, както и сериозни последици за растежа, безработицата и инвестициите.

http://positivemoney.org/issues/

Тук ще разгледаме ефекта на паричната система върху дълга, цените на жилищата, неравенството, околната среда, нивото на демокрацията, рецесиите и кризите, работните места и предприятията, както и данъците заедно с публичните разходи:

Дългът
Повечето от парите са създадена от банките, когато те дават заеми. Единственият начин да получите допълнителни пари в икономиката е да ги вземете на заем от банките, поставяйки всички ни в капан под планина от личен дълг и ипотеки. http://positivemoney.org/issues/debt/

Цените на жилищата
Много от нас си казват, че цените на жилищата са толкова високи, защото има твърде много хора и недостатъчно жилища. Въпреки, че това е вярно, цените на жилищата също са били напомпани от стотиците милиарди нови пари, които банките създадоха в годините преди финансовата криза.http://positivemoney.org/issues/house-prices/

Неравенството
Фактът, че нашите пари се произвеждат като дълг означава, че нивото на дълга се налага да бъде по-високо, отколкото иначе би било. Лихвата, която трябва да бъде платена на този дълг води до трансфер на богатство от долните 90% от населението (по приходи) към горните 10%, което изостря неравенството.http://positivemoney.org/issues/inequality/

Околната среда
Как сегашната икономическа система допринася за разрушаването на околната среда и ускореното потребление на ресурси не е лесно да се докаже. Ние не твърдим, че имаме всички отговори, но има някои забележки, които искаме да направим. http://positivemoney.org/issues/environment/

Демокрацията
Докато всички новинарски телевизионни камери гледат в политиците, силата да произвежда парите дава на частния банковия сектор по-голяма власт, отколкото правителството. Ето защо е недемократично да се даде възможност на такива банки да създават парите на нацията. http://positivemoney.org/issues/democracy/

Финансовата криза и Рецесиите
Финансовата криза се случи, защото банките са в състояние да създадат твърде много пари, твърде бързо и да ги използват, за да повишат цените на жилищата и да спекулират на финансовите пазари. Всеки път, когато дадена банка дава заем се създадават нови пари. В навечерието на финансовата криза банките създадоха огромни суми пари, раздавайки заеми.http://positivemoney.org/issues/recessions-crisis/

Работата и Бизнеса
Ако банките създават достатъчно нови пари и ги напомпват в икономиката чрез лични заеми и кредитни карти може да наблюдава "бум", който създава работни места и насърчава фирмите да се разширяват. Но тъй като тези балони са подхранвани от увеличаване на личния дълг, а не от увеличаване на доходите, рано или късно те трябва да спрат да се помпат, Когато това стане, настъпва рецесията, което довежда бизнеса до несъстоятелност и хората загубват работните си места. Текущата парична система е лоша за бизнеса и за работните места. http://positivemoney.org/issues/jobs-business/

Данъците и публичните разходи
Когато на частните банки се позволява да създават националното парично предлагане, всички ние в крайна сметка плащаме по-високи данъци. Това е така, защото приходите от създаването на нови пари отиват в банките, а не при данъкоплатците, освен това, в крайна сметка данъкоплатците плащат цената на финансовите кризи, причинени от банките. http://positivemoney.org/issues/taxes/