Превъзбуден, вероятно от скорошното честване на Деня на Бастилията, президентът на Франция призова за започване на процеса по превръщането на измъчения ЕС в Съединени Европейски Щати. Общо правителство, бюджет, парламент на еврозоната - бетониране на бюрокрацията и никакъв суверенитет, иска Оланд, явно недочул какво всъщност искат гражданите на Европа. Добре е, че човекът, на който се е позовал - Жак Делор, един от архитектите на Европейската идея, е охладил голия ентусиазъм с препоръка за друг вид корекции, а именно, че е "необходимо пълно преразглеждане на съществуващия икономически модел, който не е годен вече за управление".
В този важен за Европа момент ние имаме рядката възможност да поискаме и да въведем друго, по-справедливо и ефикасно устройство на нашия живот и държава -#Българска_директна_демокрация с #Базов_доход и #Енергийна_икономика.
www.budd.bg/take-action
http://dnes.dir.bg/news.php?id=19569984
"Базов" или "граждански" доход, независимо от пазара на труда.
Лорд Робърт Скиделски, почетен професор по политическа икономика в Warwick University и изследовател от Британската академия по история и икономика, член на британската Камара на лордовете, коментира разликата между минималната работна заплата и Базовия доход.
ЛОНДОН - Най-богатите страни в момента имат милиони "работещи бедни", хора, чиято работа не е заплатена достатъчно, за да ги задържи над прага на бедността, и чиито заплати поради тази причина трябва да бъдат субсидирани от държавата. Тези субсидии са под формата на данъчни облекчения.
Идеята е много стара. Англия въвежда система, наречена "Speenhamland" - форма на открито облекчение, с цел да се компенсира покачването на цената на хляба по време на Наполеоновите войни. През 1795 г. властите на Speenhamland, село в Berkshire, приели скала за допълнения към заплатата в зависимост от имущественото състояние. Добавките, които семейства са получили варирали от броя на децата и цената на хляба.
Но схемата била разкритикувана за това, че позволява на работодателите да плащат по-ниски дневни надници, защото данъкоплатецът ще компенсира разликата. През 1834 г., системата Speenhamland беше заменена от Нов Закон за бедните, който ограничава облекченията за приюти, при условия, достатъчно омразни, за да принудят хората да се върнат на пазара на труда.
След това, през 20-ти век, принципът на Speenhamland се възражда и то не от някой друг, а от свободния пазарен либерал, Милтън Фридман. През 1962 г. той предлага "отрицателен данък", при който хората печелещи под определен праг могат да получават допълнително доходи от правителството, без да плащат данъци за тях. Идеята е била да се накарат хората да се отделят от социалните помощи и да се върнат на работа. Тя се е реализирала в САЩ и в Обединеното кралство.
В същото време е имало усилия за повишаване на равнището на трудовите доходи чрез създаване на законова минимална заплата. Но минималната работна заплата никога не е достигнала до границата за "жизнен доход", следователно не намалява държавната сметка за субсидии на заплатите.
През 2008 г. около 5,5 милиона работни семейства във Великобритания получават данъчни облекчения, включително работни и детски облекчения, жилищни добавки и местни данъчни облекчения. Политиката за икономии са намалили този брой на 4,3 милиона. Като се има предвид, че е имало 11,4 милиона работещи домакинства във Великобритания през 2012 г., това означава, че изумителните 38% не получават "работна заплата за живот." Или, казано по друг начин: пазарно формираните заплати не успяват да осигурят доход за живот на 38% от работещите семейства. Това са "работещите бедни".
В своя план за бюджета британският министър на финансите Джордж Озбърн предложи да се намалят £ 12 милиарда (18 милиарда евро) от социалната система през следващите четири години, като част от плана си за намаляване на дефицита. От тях, £ 9.0 милиарда ще дойдат от намаляване на данъчните субсидии за работещите семейства.
За да се компенсира това намаление, Озбърн предлага повишаване на минималната работна заплата от £ 6.50 на час, за да £ 9 на час за същия период.
Увеличението ще падне върху работодателите, не върху публичните средства и така намаляването на субсидиите и помощите ще е нетна печалба за хазната на Нейно Величество. Един анализ на Института за фискални изследвания (ИФИ) прави заключението, че докато Министерството на финансите спестява £ 12 милиарда брутното увеличение на заплатите от по-високата минималната работна заплата ще е само £ 4.0 милиарда. Както Павел Джонсън, ръководител на ИФИ, казва: "Просто няма достатъчно пари, за да може новата минималната работна заплата да се доближи до компенсиращото парично изражение за хората с данъчни облекчения."
Но дори и ако минималната работна заплата се повиши достатъчно, за да компенсира оттеглянето на данъчните облекчения, прехвърлянето на повече разходи за работна ръка от данъкоплатците към работодателите би било погрешена стратегия. Причината е, че за много хора, вероятно повечето, работата ще бъде намаляващ източник на доходи. В крайна сметка, една прогноза, на която спокойно можем да разчитаме, е, че автоматизацията ще прави все по-голям пробив в света на човешкия труд. До 50% от съществуващите работни места могат да бъдат изложени на риск в следващите 20 години.
Това е отворен въпрос дали достатъчно нови работни места могат да бъдат намерени, за да попълнят липсващите и всъщност дали е желателно да продължат да се произвеждат все повече и повече продукти, услуги или администрация, просто, за да се създава заетост при все по-свиващи се заплати.
Както машините и автоматизацията все повече заместват човешкия труд, така хората ще се нуждаят от доходи, които да заменят заплатите от работа. Като се има предвид, че данъчните облекчения сочат в посока на подмяната при доходите, то повишаване на минималната работна заплата показва обратната посока, правейки доходите по-зависими от работните места. В действителност, акцентът върху минималната работна заплата почти сигурно ще ускори процеса на автоматизация.
Досегашните аргументи, че утвъждаването на минималната работна заплата не намалява търсенето на работна сила може вече да нямат достатъчно сила срещу бързото падане на цената за автоматизиране на производството на стоки и услуги.
Накратко, ако Озбърн се отнася сериозно към обещанието си да осигури "жизнен доход" за всички, той трябва да се движи към идеята за "базов" или "граждански" доход, независимо от пазара на труда. Един прост начин за в бъдеще би бил да се осигурят на всички граждани безусловни данъчни облекчения, които може да се увеличават постепенно, заедно с намаляването на доходите от работа. Но най-добре би било да бъде преразпределен национален доход за всички граждани.
И радетелите за свободен пазар, и социалистическите мислители отдавна подкрепят прилагането на система с Базов доход. Но идеята винаги е попадала под ударите на две възражения: "има общества, които са твърде бедни, за да си го позволят" и "би било пречка за работата".
Първото възражение със сигурност вече не е вярно, защото вече няма неразвити икономики, докато второто е без значение, имайки предвид, че целта не е да се засилят изкуствените или невъзможни стимули за работа, а да се даде възможност на хората да живеят без липсващата работа срещу заплащане. Базовият доход ще направи работата на непълно работно време възможна за много хора, които сега трябва да работят на пълно работно време със заплати, които не стигат за живот. И всички работници ще започнат да получават свободата да правят същия избор по отношение на това колко да се работи и при какви условия, какъвто собствениците на значителен капитал вече имат.
Времето за #Българска_директна_демокрация с #Базов_доход и#Енергийна_икономика дойде!
Присъединете се на www.budd.bg/take-action
Робърт Скиделски, автор на тритомната биография на Джон Мейнард Кейнс, започва политическата си кариера в Лейбъристката партия, става говорител на Консервативната партия по съкровищни въпроси в Камарата на лордовете и в крайна сметка е принуден да напусне Консервативната партия за противопоставянето му на интервенцията на НАТО в Косово през 1999 година.
Гърция никога няма да върне дълговете си.
Какво се случи, когато Германия беше на дъното? А какво се случва с България, която от 25 години е там?
Германците казват:
"Преди всичко обаче канцлерката Меркел и нейният пестелив ковчежник трябва да помислят за частично или пълно опрощаване на гръцкия дълг. Такова нещо вече се е случвало. През 1953 година беше сключено Споразумението за дълговете, в рамките на което кредиторите опростиха на младата Федерална република Германия голяма част от тогавашните ѝ задължения. И по този начин отвориха пътя за германското икономическо чудо. Впрочем, сред кредиторите, които тогава се отказаха от големи вземания, беше и Гърция." Още тук.
Шефовете вече знаят. Светът се клати.
Шефовете вече знаят. Светът се клати и закърпването на ЕС сега не спира гниенето на бюрокрацията в Брюксел. Време е Европа да продължи напред към своята истинска идея за обединение, а не към последния вид тоталитаризъм - управление на псевдо-елитите.
Времето дойде!
www.budd.bg
"Сигурно си мислите за Грекзит от ден първи…"
Краят на "представителната" демокрация е факт!
Да идва истинската - директната!
Интервю на Хари Ламбърт с Янис Варуфакис преди споразумението. NewStatesman, публикувано в e-vestnik и glasove:
Хари Ламбърт: Е, как се чувствате?
Янис Варуфакис: Чувствам се на върха на света - вече не трябва да преживявам този забързан график, който беше абсолютно нечовешки, просто да не повярваш. В последните пет месеца съм спал по два часа на денонощие. Освен това съм облекчен и че не се налага да продължавам да поддържам този невероятен натиск да преговарям за позиция, която ми е трудно да защитя, дори и да успея да убедя другата страна да се съгласи, ако знаете какво имам предивд.
– Как беше? Имаше ли някои аспект, който да ви хареса?
– Е, доста неща ми харесаха. Да имаш всичката тази вътрешна информация, да бъдат потвърдени всичките ти страхове… Да ти говорят директно „силните на деня” и ситуацията да е по-лоша от всичко, което си си представял! Така че беше забавно да си на първия ред.
– Какво имате предвид?
– Пълната липса на демократически скрупули от страна на предполагаемите защитници на европейската демокрация. Доста доброто разбиране на другата страна, че аналитично сме на една и съща позиция, макар и това никога да не стане публично. Да имаш пред себе си доста влиятелни фигури, които те гледат в очите и ти казват: „Прав си в това, което казваш, но ние ще те смачкаме въпреки това”.
– Казвате, че кредиторите ви се противопоставят, защото „се опитвам да говоря за икономика в Еврогрупата, което никой не прави”. Какво се случваше, когато говорехте за икономика?
– Не, че разговорите не вървяха добре - просто имаше категоричен отказ да се занимаваме с икономически аргументи. Категоричен… Ти предлагаш аргумент, над който наистина си се потрудил, за да си сигурен, че е логично кохерентен, а от другата страна получаваш само безизразни физиономии. Все едно не си говорил.Това, което казваш, въобще не достига до тях. Можеш спокойно да им изпееш и националния химн на Швеция и ще получиш същата реакция. Това е стряскащо за човек, който е свикнал на академичен дебат, в който другата страна винаги се ангажира и включва. Е, в тези разговори нямаше никакво ангажиране, никакво включване. Даже нямаше и раздразнение, все едно въобще не си говорил.
– Когато за първи път се появихте на тези разговори през февруари, това не може да е била унифицираната позиция на всички?
– Да, имаше хора, които ни симпатизираха на лично ниво, нали знаете, зад закрити врати, в неформални разговори и особено от МВФ от най-високо ниво. Но вътре в Еврогрупата се разменят само някои мили думи и всички се връщат обратно зад амбразурата на официалните си позиции.Но Шойбле беше консистентен от начало до край. Неговата позиция беше: „Няма да дискутирам програмата - това беше прието от предишното правителство и не можем да си позволим едни избори да променят всичко. Защото ние имаме избори през цялото време, ние сме 19 държави, ако всеки път след избори нещо се променяше, договорите помежду ни не биха значели нищо.”В този момент аз трябваше да ставам и да казвам: „Добре, значи просто да не правим повече избори в държавите с дългове”, а от другата страна нямаше отговор. Единствената интерпретация, която мога да дам на техен възможен отговор би бил: „Да, това би било добра идея, но ще е трудно да се реализира. Така че или подписвай на маркираното място, или си аут.”
– А Меркел?
– Трябва да сте наясно, че аз никога не съм имал каквито и да е било взаимоотношения с Меркел. Финансовите министри разговарят с финансови министри, министър-председателите разговарят с канцлерите. Доколкото ми е известно тя е доста различна.Тя се опита да спечели благоразположението на министър-председателя Ципрас казвайки „ще намерим решение, не се притеснявай, няма да позволя да се случи нищо ужасно, просто си напиши домашното, работи с институциите, работи с Тройката и не може да има задънена улица”.Това обаче няма нищо общо с това, което чувах от моите партньори в разговорите - и от ръководителя на Еврогрупата, и от д-р Шойбле, като и двамата бяха пределно ясни. В един момент ми беше казано доста прямо: „Това е кон и или се качваш на него, или той умира”.
– Добре, а кога се е случило това?
– Още в самото начало, в самото начало.
– А защо останахте на поста си до началото на лятото тогава?
– Понякога нямаш избор. Нашето правителство беше избрано с мандат да преговаря. Така че нашият пръв приоритет беше да създадем място и време за преговори, за да се стигне до ново споразумение. Това ни беше първият мандат, нашият мандат беше да преговаряме, не да се караме с кредиторите.Преговорите отнеха цяла вечност, защото другата страна отказваше да преговаря. Те настояваха за „всеобхватно споразумение”, което означаваше, че те искаха да говорят за всичко. Моята интерпретация е, че когато искаш да говориш за всичко, всъщност ти не искаш да говориш за нищо. Но ние продължихме да преговаряме.И, вижте, от тяхна страна нямаше нито едно предложение, което да е сложено на масата за преговори. Те просто… нека дам пример. Те казват, че искат всички данни за фискалната ситуация, в която Гърция се намира, искат данните за държавните предприятия. Затова ние изразходваме много време, за да им осигурим тези данни, отговаряме на въпросници и провеждаме безброй срещи, за да им предоставим данните.Това беше първата фаза. Втората фаза беше, когато ни питаха за намеренията ни свързани с ДДС. След това отхвърляха нашето предложение, но не предоставяха свое. След това, преди да имаме възможност да се съгласим за ДДС с тях, те сменят темата с друга, като например приватизацията.След като ни попитат какво ще правим с приватизацията, ние отправяме предложение, а те го отхвърлят. След това се местят на друга тема като пенсиите, след това към пазарите, след това към трудовите отношения, след това към всякакви неща. Беше сякаш котка си гони опашката.Ние чувствахме, правителството чувстваше, че не може да спре този процес. Вижте, от самото начало моите предложения бяха такива: Нашата страна е заседнала и то е заседнала от дълго време… Със сигурност трябва да се реформира – с това сме напълно съгласни.Тъй като времето е от критична важност и защото докато текат преговорите централната банка изстисква ликвидността от гръцките банки с цел да ни притисне, за да се откажем, моето постоянно предложение към Тройката беше много просто - дайте да се споразумеем върху три или четири важни реформи, за които можем да се споразумеем, като данъчната система, като ДДС и нека действаме и ги въведем веднага. След това вие отпускате ограниченията на ликвидността от ЕЦП. Вие искате всеобхватно споразумение, нека продължим да преговаряме, но междувременно нека вкараме тези реформи в парламента.И те казваха: „Не, не, не, трябва да има всеобхватен поглед. Нищо няма да се вкарва, ако посмеете да ни предоставите каквито и да е законодателни инициативи. Това ще се разглежда като едностранно действие, което е неблагоприятно за процеса по постигане на споразумение”. След това, разбира се, те изпускаха в медиите информации, че не сме реформирали държавата и че губим време. В този смисъл ни натопиха.Така че по времето, в което ликвидността почти изчезна и бяхме в дефолт или квази-дефолт към МВФ, те си предоставиха предложенията, които бяха напълно невъзможни. Напълно неприложими и токсични. Така че ни забавиха, а след това ни предоставиха споразумение, което даваш на отсрещната страна, когато не искаш да се случи споразумение.
– Опитахте ли да работите с правителствата на другите задлъжнели държави?
– Отговорът е „Не” и причината е много проста - от самото начало точно тези държави бяха пределно ясни в намеренията си да са най-енергичният враг на нашето правителство. Причината разбира се е, че техният най-голям кошмар е нашия успех - ако ние успеехме да договорим по-добра сделка за Гърция от тях, това ще ги принуди да отговорят на собствените си избиратели защо не са преговаряли както преговаряхме ние.
– А партнирахте ли си с някои близки на Вас партии като Подемос, да речем?
– Не особено. Имам предвид, че ние винаги сме поддържали добри отношения с тях, но те нямаха какво да направят - гласът им никога не би могъл да пробие в Еврогрупата. И всъщност колкото повече говореха в наша подкрепа, което те правеха, толкова по-враждебен ставаше към нас финансовия министър на тяхната държава.
– А Джордж Озбърн? (Бел. ред. – министъра на финансите на Великобритания) Какви бяха отношенията ви с него?
– А, много добри, много приятни, отлични. Но той не е част от въртележката, не е член на Еврогрупата. Когато съм разговарял с него по разнообразни поводи, можеше да се забележи, че доста ни симпатизира. И наистина, ако погледнете британския „Телеграф”, най-големите ни поддръжници бяха Торитата! Това се дължи на техния евроскептицизъм, но не е само това. То е един поглед в стил Бърк към суверенитета на парламента – в нашия случай беше кристално ясно, че нашият парламент е третиран като боклук.
– Какъв е най-големият проблем в начина на функциониране на Еврогрупата?
– Нека онагледя - имаше момент, когато президентът на Еврогрупата решаваше да действа срещу нас и да ни изолира, за да покаже че Гърция всъщност е на пътя към излизане от еврозоната… Има правило, че всички решения трябва да са единодушни и че президента на групата не може просто да свика среща на еврозоната и да изключи страна-членка. Той каза „О, сигурен съм, че мога да го направя”.Тогава питах за юридически съвет, което създаде суматоха. За 5-10 минути срещата беше спряна, чиновници и официални лица си говореха помежду си, по телефона, но в крайна сметка някои официални лица и някои експерти се обърнаха към мен и ми казаха следното: „Всъщност Еврогрупата не съществува по закон. Няма договор, който да е свикал тази група”.Значи всъщност ние имаме несъществуваща група, която има най-голямата сила да решава животите на европейците. Не отговаря пред никого, след като по закон не съществува, не се водят стенографски записи и е конфиденциална. Никой гражданин няма никаква представа какво се говори в групата. А там се взимат решения почти на живот и смърт, докато никой член не е длъжен да отговоря пред никого.
– Тази група контролира ли се от немските настроения?
– О, напълно и изцяло. Не от настроения обаче, а от немския финансов министър. Групата е като добре организиран оркестър, а той е диригентът. Всичко се случва по план. Когато оркестърът свири некоординирано, той се заема и го връща отново на линия.
– Няма ли алтернативна сила в тази група, могат ли французите да се противопоставят на тази сила?
– Единствено френският финансов министър създава звуци, които са различни от немската линия, но тези звуци са доста леки. Можеш да усетиш как той използва прекалено усложнен език, за да не изглежда, че опонира. Но в крайна сметка, когато доктор Шойбле отговори и ефективно определи официалната линия, френският финансов министър винаги отстъпва и се съгласява.
– Нека поговорим малко за вашата теоретична подготовка и за вашето съчинение върху Маркс през 2013 г., когато казвате: “Гръцко или португалско, или италианско излизане от еврозоната скоро ще доведе до фрагментиране на европейския капитализъм даващ сериозен рецесионен прирaст на изток от Рейн и на север от Алпите, докато останалата част от Европа ще се озове в лапите на яростна стагфлация. Кой мислите, че ще спечели от това развитие?Прогресивното ляво, което ще се въздигне като феникс от пепелта на европейските публични институции? Или нацистите от „Златна зора”, подбраните неофашисти, ксенофобите и безделниците? Нямам абсолютно никакво съмнение кое от двете ще спечели най-много от дезинтеграцията на еврозоната”… та, дали Грекзит неизбежно ще помогне на „Златна Зора”, все още ли мислите така?
– Добре, вижте, аз не вярвам в детерминистичната версия на историята. СИРИЗА в момента е много доминираща сила. Ако ние успеем да излезем от тази бъркотия обединени и да овладеем правилно Грекзит (бел. ред. – излизане на Гърция от Еврозоната)… би било възможно да има алтернатива. Но не съм сигурен, че ще се справим, защото да се справиш с колапс на монетарния съюз е нещо, за което е необходима огромна експертиза, която не съм сигурен, че имаме в Гърция без външна подкрепа.
– Сигурно си мислите за Грекзит от ден първи…
– Да, абсолютно.
– … направени ли са някакви подготовки?
– Отговорът е и да, и не. Имахме малка група, един “военен кабинет” в министерството, около пет души, които правеха следното - работехме теоретично, на хартия за всичко, което трябваше да бъде направено при подготовка за Грекзит. Но едно е да правиш нещо такова на ниво от 4-5 души, съвсем друго е да подготвиш цяла държава за това. За да се подготви страната беше необходимо да се вземе решение на ниво изпълнителна власт, решение, което така и не беше взето.
– През последната ви седмица имахте ли усещането, че се приближавате към подготовка за Грекзит?
– Моето наблюдение беше, че ние трябва да сме много внимателни да не го активираме. Не исках това да се превърне в самосбъдващо се пророчество. Не исках това да бъде по примера на известния цитат на Ницше, че ако се взираш в пропастта твърде дълго, пропастта също ще започне да се взира в теб. Но също така вярвах, че в момента, в който Еврогрупата ни спре банките, ние трябва да енергизираме този процес.
– Добре. Значи, доколкото виждам, сте имали два избора пред себе си - незабавен Грекзит или печатане на собствена “аварийна” валута и поемане на контрола върху Гръцката централна банка?
– Точно, точно. Никога не съм мислил, че трябва да идем директно на вариант с “аварийна” валута. Виждането ми беше и това представих пред правителството, че ако те решат да ни спрат банките, което считах за агресивен ход с голяма вероятност на случване, ние трябваше да отговорим агресивно, но без да пресичаме границата, от която няма връщане. Трябва да издадем наша “аварийна” валута или поне да обявим, че ще издадем наша си евро-деноминирана ликвидност, трябва да “подстрижем” гръцките облигации от 2012, които се държат от ЕЦБ или поне да обявим, че ще го направим, както и да поемем контрол върху Гръцката централна банка. Това бяха трите неща, с които мислех, че трябва да отговорим на ЕЦБ, ако тя ни спре ликвидността за банките. … Предупреждавах цял месец кабинета, че ЕЦБ ще ни спре банките, за да ни въвлече в унизително споразумение. Когато се случи и много от моите колеги не можеха да повярват, че се е случило, нека кажем, че моите предложения за “енергичен” отговор бяха отхвърлени.
– Колко близо бяхте до реализиране на този сценарий?
– Нека кажем, че от общо шест души бяхме в малцинство от двама. Щом не се реализира моето предложение аз дадох заповедите да се затворят банките според изискванията на ЕЦБ. Бях против, но го направих, защото съм отборен играч и вярвам в колективната отговорност. След това се случи референдумът и той ни даде огромен тласък, който можеше да оправдае такъв тип енергични действия срещу ЕЦБ, но през същата тази нощ правителството реши, че волята на хората, това резониращо “Не”, не трябва да бъде горивото за този енергичен подход. Вместо това то трябва да доведе до големи отстъпки от другата страна: по време на срещата на Съвета на политическите лидери, на който нашия министър-председател прие предпоставката, че каквото и да направи другата страна, ние няма да отговорим с позиция, която да ги предизвика. Всъщност това значи отстъпление… Отказ от преговори.
– Значи нямате големи надежди, че тази сделка ще е по-добра от предложената през миналата седмица? Би ли могла да е по-лоша?
– Ще бъде по-лоша. Вярвам и се надявам, че нашето правителство ще настоява за преструктуриране на дълга, но не виждам как немският финансов министър би подписал нещо такова на предстоящата среща на Еврогрупата. Ако го направи би било чудо.
– Точно, защото както казахте, вашето преимущество вече не е валидно?
– Така мисля, така мисля. Освен ако Шойбле не получи преки заповеди от канцлера. Ще видим дали тя ще се намеси и ще го направи.
– Нека се върнем отново, можете ли да ни обясните с прости думи защо се възпротивихте на “Капиталът” на Пикети?
– Нека първо кажа, че се чувствам ужасно неудобно, защото Пикети беше изключително подкрепящ към мен и правителството, докато аз бях ужасен към него в моето ревю на книгата му! Наистина оценявам неговата позиция през последните месеци и ще му го кажа лично, когато се видим през септември. Но критиката ми към книгата му си остава. Неговото чувство е правилно. Отвращението му към неравенството също. Анализът му обаче подкопава спора, според мен. Това е така, защото в книгата му неокласическия модел на капитализма му дава много малко място, за да състави тезата, която иска да състави, освен чрез изграждането на модел от много специфичен набор от параметри, които подкопават собствената му теза. С други думи, ако бях опонент на тезата му, че неравенството е вградено в капитализма, щях да мога да разнищя тезата му атакувайки анализа направен от него.
– Не искам да влизам в големи в големи детайли, но не е ли това заради неговото измерване на богатството?
– Да, той използва дефиниция за капитал, която прави капитала невъзможен за разбиране, в този смисъл това е противоречие в термините.
– Нека се върнем на кризата. Разбирам твърде малко от взаимоотношенията ви с Ципрас…
– Познавам го от края на 2010 г., защото това бях последователен критик на тогавашното правителство, въпреки че към един момент бях близък с него. Бях близък със семейството на Папандреу, даже до някъде все още съм близък, но останах удивиден, че бивш съветник може да каже “Правим се, че не сме банкрутирали и се опитваме да го прикрием с невъзвръщаеми заеми”, нещо такова. Когато се запознах с Ципрас, той беше млад лидер, който се опитваше да разбере какво се случва, за какво е кризата и къде да се позиционира.
– Помните ли първата си среща?
– О, да. Беше в края на 2010 г., отидохме на кафе общо трима души. Споменът ми е, че той не беше особено наясно с вижданията си относно драхмата срещу еврото, относно причините за кризата, докато аз имах много ясни виждания за случващото се. И започнахме диалог, който се разгърна през последните години. Вярвам, че съм помогнал да оформи вижданията си за това, което трябва да се направи.
– Как се чувствате сега след четири и половина година, когато вече не работите рамо до рамо?
– Чувствам, че сме много близки. Нашата раздяла беше много приятелска. Никога не сме имали проблеми помежду си и до ден днешен. Изключително съм близък с Евклидис Цакалотос (новият финансов министър - бел. ред.).
– Предполагам, че си говорите и с двамата през седмицата?
– Не съм разговарял с министър-председателя тази седмица и през изминалите дни, но говоря с Евклидис и считам, че сме много близки. Въобще не му завиждам, даже напротив.
– Колко шокиран бихте били, ако Ципрас подаде оставка?
– Нищо не ме изненадва вече - еврозоната ни се оказа доста негостоприемно място за почтените хора. Би ме шокирало да остане и да приеме много лоша сделка. Защото мога да разбера, че се чувства задължен към хората които го подкрепят, които ни подкрепят, да не допуска страната да се провали. Но няма да предам личното си виждане, което изразих през 2010, че тази страна трябва да спре да разсрочва и да се преструва, трябва да спрем да вземаме нови заеми правейки се, че така сме си решили проблема, след като не сме, след като дългът ни е дори по-стабилен в условията на бъдещ остеритет, който допълнително ще свие икономиката ни и ще накара това да се носи от нямащите, докато създава хуманитарна криза. Това е нещо, което няма да приема. Няма да съм страна по нещо такова.
– Последен въпрос - ще останете ли близък с някой, с когото сте преговаряли?
– Не съм сигурен. Няма да споменавам имена за сега, за да не им разруша кариерите (смее се).
Превод: Хаштаг-BG
Хотел Хенн-на, Япония - първият роботизиран хотел.
Работните места по света намаляват по-бързо, отколкото се разкриват нови. Идва автоматизацията с роботи, а решението е добавената стойност от машините да бъде обложена с косвени данъци, които да бъдат разпределени под формата на Базов доход за всички граждани. По този начин хората могат да се съсредоточат върху други дейности, за които по принцип не получават заплащане. Това е отглеждането на деца, грижата за възрастните и хората в неравностойно положение, обученията и образованието, изкуството и културата.
Първият японски хотел с роботизиран персонал отваря тази седмица и може да се направи пълна обиколка в него. Докато основната атракция може да се фокусира върху човешкото лице на рецепционистката (вляво) и англо-говорящия динозавър, хотелът разполага с цялото семейство роботи, изпълняващи различни степени на полезна работа. Помислете: рум-сървиз и носач на багаж в едно познато лице встъпило в длъжност като двуезичен портиер. A по-дълбоко гмуркане в хотела показва, че роботите не са единственото любопитно нещо, намерено вътре в този хотел. За сега нека да се запознаем с ботовете.
За резервации: http://www.h-n-h.jp/en/
Абонирайте се за нашия бюлетин на http://www.budd.bg/bulletin/
Папа Франциск от посещението си в Боливия:
"Бъдещето на човечеството не е само в ръцете на големите лидери, великите сили и елитите. Бъдещето е в ръцете на народите и тяхната способност да се организират. От тях зависи да направляват процеса на промяна със смирение и убеденост. Аз съм с вас. Нека заедно и от все сърце да кажем: никое семейство не трябва да е без дом, не трябва да има селскостопански работници без земя, нито работници без права, нито народи без суверенитет, нито личност без достойнство, дете без детство, млад човек без бъдеще, възрастен човек без достойни старини".
Очаквахме друг отдавна да е формулирал тези истини у нас, а сега обществото ни да намери сили да признае своите зависимости и да се откаже от напълно погрешното си движение. Очакваме повече от нашата Българска Православна Църква, да води процеса на възстановяване на Българския национален идеал, а не да лансира провалени политически лица и да следва пътя на корпоративните дарения или правителствените подаяния. Никога не е късно това да се случи и Българската Патриаршия да се върне към своите корени, към делото на Св. Патриарх Евтимий, Св. Отец Паисий, Екзарх Йосиф, Неофит Рилски, Антим I и да си припомни, че е първата автокефална църква сред античните в Рим и най-старата народностна църква в Европа.
БПЦ, както и всички други вероизповедания у нас ще имат реална възможност да се отскубнат от порочната парична система на дълга и лихвата, заставайки с всички свои последователи в подкрепа на въвеждането на Суверенна парична система с Базов доход за всички български граждани. Тази позиция ще освободи практикуването на вярата за онези, които желаят и ще изкорени завинаги недостойната бедност, с която вероизповеданията са призвани да се борят.
Тук е мястото да уточним, че в най-новия български език, фразата "Който не работи, не трябва да яде!" е преповторена като лозунг от комунистическия лидер Георги Димитров, произнесена в негова реч през 1946 г. С такава манипулация е било нужно да се ангажира почти безплатно обществената енергия за възстановяването на страната ни от Втората световна война.
Истинската фраза е на Св.Апостол Павел до солуняните, "Ако някой не иска да работи, не трябва да яде!", и е адресирана до онези, които са злоупотребявали с помощите от Църквата във времена на недоимък. Днес недоимъкът е изкуствен, човечеството е предостатъчно развито, за да има достоен живот за всички граждани. Помощите вече не са решение, а унижение и е необходимо разпределението на националния доход справедливо да покрива базовите нужди на хората живеещи на територията на държавата.
В това число влизат децата, старците, болните и онези в неравностойно положение. Хора, които поради възрастта си или поради различни страдания не могат да работят (макар и да желаят това), имат пълното човешко право на достоен живот. Трудът може да бъде полаган и доброволно, не само срещу заплащане и затова е време доходите за достойно човешко съществуване да бъдат отделени от труда. Това ще предостави справедливата възможност на онези, които могат и желаят да се развиват, да го направят свободно. Щастието, което ни липсва толкова много днес, ще се завърне по нашите земи за тези, които сме тук, заедно с хилядите българи, които ще предпочетат да се върнат по родните си места, за да спре изчезването на българската нация.
Тази система ние накратко наричаме Базов доход. Той е невъзможен без подкрепата и съгласието на обществото, което в днешно време може да вземе решение и без провалените елити. Това ние наричаме Българска директна демокрация. Средствата постъпват от съществуващата икономика и днес, но нейното неизбежно развитие с освобождаването на предприемачеството с евтина, достъпна енергия и гражданската инициатива води до рязко покачващ се Брутен вътрешен продукт и Национален доход. Това е новата Енергийна икономика.
Въпросът на въпросите разбира се остава. Кой създава парите и къде отиват те? Суверенната парична система на мястото на онази, която днес се ръководи от дълговете, генериращи лихви, дава отговор за решението за България. Отнемане на функцията за създаване на пари при отпускането на кредити от частните банки и прехвърлянето ѝ в национален орган или банка под обществен контрол. Разделяне на разплащателните от спестовните сметки с право пари да се инвестират само при изрично съгласие на вложителя. Това означава, че рискът остава за онзи, който рискува, а не за обществото. Резултатите - повече от ясни. Духовен и културен подем, качествено образование и здравеопаване, невъзможност от банкови фалити вследствие на злоупотреби, платежоспособност за населението, социална защита и свободно предприемачество.
Присъединете се сега на www.budd.bg/take-action
http://hashtag-bg.com/articles/21877/
http://www.news.va/en/news/pope-francis-speech-at-world-meeting-of-popular-mo
http://georgesg.info/belb/personal/bratanov/rabota.pdf
Ципрас: Поемам отговорността за спасителната програма
Спасяването на банките никога не може да е оправдание за една или друга политика, освен ако не представлява нечий личен интерес. Банките не са онези институции, които се грижат за хората, населението, народа-суверен, за да бъдат полагани такива несъразмерни грижи за тях. Да избереш банковото здраве пред здравето на суверена е меко казано голяма човешка грешка.
Държавата, от друга страна, винаги може да се погрижи за спестяванията и социалната сигурност на гражданите си. Дори и най-слабата, дори и най-задлъжнялата.
Добрата новина е, че всичко тепърва започва. Идва Brexit, Испания, Италия, Португалия, Франция, дори самата Германия с огромното си гражданско движение, а 2018-та година, с изборите за Народно събрание ще дойде моментът и за България. Предстоят интересни времена със сериозна работа и истински решения.
Варуфакис забърка скандал: Разработвахме план за излизане от еврозоната.
Бившият гръцки финансов министър, като човек, който ясно е разбирал в какво положение се намира страната му е бил предложил най-правилното решение за национализация на централната банка и въвеждане на паралелна валута.
Това е можело да реши всички въпроси с един замах, да запази реда и суверенитета на Гърция, както и да породи смяна на дълговата паричната система със суверенна, прокарвайки пътя за въвеждане на Базов доход за всички граждани като дългосрочна спасителна хуманитарна политика. За съжаление това разумно решение не е било прието и сега последиците ще бъдат крайно жестоки.
За нас урокът е важен и красноречив - пътят, по който трябва да бъде извършена промяната у нас също вече е ясен.
www.budd.bg
"- Какви поуки може да си извади България от гръцката драма и как бихме могли да защитим най-добре националния си интерес?
Доц.Иво Христов:
"- Какви поуки може да си извади България от гръцката драма и как бихме могли да защитим най-добре националния си интерес?
- Не можем да го защитим, защото, първо, българските елити не са гръцките. Българските елити са изключително зависими. Те не изповядват собствен добре разбран интерес, който съвпада с националния интерес, както е в гръцкия случай. Второ, те са изключително зависими от имперския център в Брюксел и реалния имперски център във Вашингтон. Трето, българските елити са страхливи заради своето минало и своя генезис, който е, меко казано, тъмен. Четвърто, те са готови на всякакви компромиси, много отвъд чертата на разумния компромис, само за да запазят сегашното статукво. За съжаление европейските помощи и програми в този им вид допринасят за запазването на олигархичния ред, който съществува в България, Румъния и на други места от "новия Изток" - този нов "Див Запад" на Европа. В този смисъл влизането на България в ЕС въпреки наивните очаквания на много хора /включително и моите/, че това ще доведе до стабилизиране на ситуацията, повишаване на демократичния стандарт и подобряване на икономическите условия, всъщност доведе до стабилизирането на неолигархичния ред и модел, който беше създаден от посткомунистическата номенклатура, която работеше добре със западните елити. Едните гарантират територията и остатъчните си ресурси, а другите гарантират шансовете да бъде експлоатирана тази територия и голямата част от рентата да отива в имперския център, а остатъкът - в местните олигархични клики."
Времето за #Българска_директна_демокрация дойде!
Елит НЯМА, гражданите, народът-суверен е време да се погрижат за себе си и за възстановяването на Българския национален идеал, с#Базов_доход и нова #Енергийна_икономика
http://www.standartnews.com/mneniya-intervyuta/gartsiya_shte_bade__razkostena_kato_nas-292558.html