През последните десетилетия Финландия неизменно е в челните места според международните изследвания за грамотност PISA. Какво отличава финландската система на образование от нашата?
* 93% от финландците завършат средно образование.
* 66% от учениците се приемат в университетите (най-висок процент в Европа).
* Въпреки високите резултати, финландските ученици прекарват най-малко време за учене.
* Междучасията в началното училище са цели 75 минути.
* Всички деца, умни или не, се обучават в едни и същи класни стаи. Разликата между слаби и силни ученици тук е най-малка в света.
* 30% от деца получават допълнителна доброволна помощ от учителите -"частните уроци" са забранени.
* Рядко се дават домашни, няма класни и контролни, само при завършване на средното образование има стандартизиран тест
* Няма елитни или посредствени училища - всички имат еднакво оборудване и пропорционално финансиране.
* Държавата гарантира 100% безплатно образование. Това включва обучение, учебници, тетрадки, пособия, храна и транспорт до училище. Всякакво събиране на допълнителни средства от родителите за каквито и да са цели, са забранени.
* Всички учители в Финландия трябва да имат магистърска степен, която се субсидира от държавата.
* Учителите се подбират от 10%-те най-добри от завършилите.
* През 2010 г. 6600 кандидати са се борили за 660 места в начални училища
* Учителите сключват само едногодишни договори, с възможност за удължаване. Заплатата им е около 5 000 евро.
* Преподавател с 15 години стаж получава 102% от средната заплата на други специалисти с висше образование. Социалният статус на учителите е като на лекар и адвокат.
* Учителите прекарват в класните стаи само 4 часа на ден. 2 часа на седмица отдават за професионално си развитие.
Реформата на образователната система на финландците започна преди около 45 години, като основен двигател в плана за икономическото възстановяване на страната. Никой не е предполагал, че ще е толкова успешна, до 2000 г., когато първите резултати от стандартизирания тест на Програмата за международно оценяване на учениците (PISA) сред 15-годишните в повече от 40 страни по света, определят финландските деца като най-добрите читатели в света. В следващите години излизат напред и по математика и природни науки. До 2006 г. Финландия е първата от 57 страни в областта на науката, през 2009 по научна грамотност отстъпва само на Шанхай, а по математика заема 6-то място в света сред почти половин милион ученици от цял свят.
7-те принципа на финландското образование
1. Равенство
Училищата. Няма елитни или посредствени училища - всички имат еднакво оборудване и пропорционално финансиране. Доскоро на финландците е било забранено да избират училище, сега забраната е премахната, но повечето родители пак си дават децата в най-близкото училище, защото всички училища са еднакво добри.
Учебните предмети. Не се допуска по-задълбочено изучаване на едни предмети за сметка на други. Всички са еднакво важни, а учителите имат пълната свобода да преподават материала както сметнат за добре
Родителите. Учителите нямат право да разпитват родителите за професия или социален статус.
Ученици. Финландците не делят учениците в класове в зависимост от способностите им или кариерните им предпочитания. Забранено е да се сравняват учениците един с друг. Разликата между слаби и силни ученици тук е най-малка в света.
Равенство на правата на учители и деца. Във Финландия наричат това принцип на "зачитане на ученика". Още от първи клас на децата се обясняват права им, включително и правото да се оплакват на социален работник. Това насърчава финландските родители да разберат, че тяхното дете е самостоятелна личност, която е забранено да се обижда или наранява.
Учителите. Всички учители сключват договор само за една учебна година, с възможност за удължаване, което заедно с приличната заплата от 2 500 евро за помощник-учител и 5000евро за учителите по предметите, кара финландските преподаватели да имат много внимателно отношение към възпитаниците си.
2. 100% безплатно образование
Освен самото обучение, безплатни са:
* обяд, закуска;
* екскурзии, посещения на музеи и всички извънкласни дейности;
* транспортът, ако училището е по-далече от 2км, училищен автобус взема и връща детето;
* учебниците, всички канцеларски принадлежности, калкулатори и дори лаптопи и таблети.
Всякакво събиране на допълнителни средства от родителите за каквито и да са цели, са забранени.
3. Индивидуален подход
За всяко дете се съставя индивидуален план за обучение и развитие. Персонализирането засяга съдържанието на използваните учебници, упражненията, броят на класните и домашните задачи и времето отделено за тях, както и преподавания материал.
Децата в един и същи клас изпълняват упражнения с различни нива на трудност. И се оценяват според персоналното си ниво. Ако ученикът се справи отлично, утре ще му се даде по-сложна задача - ако не успее - няма проблем, следващия път отново ще получи проста задача.
Ако един метод не успее, учителите се консултират с колегите си и опитват нещо друго. Те дори се наслаждават на предизвикателствата.
"Деца от заможни семейства с добро образование могат да се обучават и от глупави учители", казва един финландски учител.
Във финландските училища има две допълнителни разновидности на образователния процес:
Подпомагащо обучение за по-слабите ученици - това в България се прави с частни уроци. Във Финландия няма частни уроци, учителите доброволно се занимават допълнително по време на урока или след него;
Коригиращо обучение - свързано е с устойчиви общи проблеми в усвояването на учебния материал. Коригиращото обучение се провежда в малки групи или индивидуално.
4. Практичност - "Или ще се подготвят за живота, или - за изпити. Ние избираме първото."
Финландците казват: "Или ще се подготвят за живота, или - за изпити. Ние избираме първото." Затова изпити във финландските училища няма. Контролни и тестове - само по преценка на учителя. Има само един задължителен стандартен на тест в края на средното образование, но учителите не се отчитат пред никой за резултатите от теста и децата не се готвят специално за него - каквото стане.
В училището се преподава само това, което може да потрябва в живота. Изхвърлено е от учебната програма всичко излишно. Но финландските деца от малки знаят какво е договор, портфолио, банкова карта. Те знаят как да изчислят данък наследство или ДОД, да създадат сайт-визитка.
5. Доверие
Доверие към учителите. Няма проверки на учителите, няма инспектори. Има единна образователна програма, но тя съдържа само общи насоки, а всеки учител използва такъв метод на преподаване, който смята за подходящ.
Доверие към децата. В класната стая, учениците могат да избират с какво да се занимават. Например, ако в урока е включен образователен филм, но не е интересен на ученика, той може да си отвори книга. Смята се, че ученикът може сам да прецени какво е по-полезно за него.
6. Ученето е доброволно
Учи се този, който иска да се учи. Учителите се опитват да привлекат вниманието на ученика, но ако той няма абсолютно никакъв интерес или способност да се учи, детето се ориентира към практически полезна за бъдещето му не особено сложна професия и няма да го стресират с двойки. Не всеки ще стане ядрен физик, някой ще трябва да кара и автобуса.
Финландците смятат, че една от задачите на гимназията е да се определи дали за младежа е необходимо да продължи образованието си в лицей или му е достатъчно и по-полезно да отиде в професионално училище. И двата избора еднакво се ценят.
За да се определи склонността на всяко дете към някаква професия чрез тестове и беседи, има към всяко училище щатен специалист - т.н. "учител за бъдещето".
Образователният процес във финландското училище е мек и деликатен, но това не означава, че може да "кръшкате" от училище. Контролът е строг. Всички пропуснати уроци се вземат допълнително. Ако ученикът не изпълнява заданията на учителя и не работи - никой няма да вика родителите му, нито да го заплашва или обижда. Ако родителите не са загрижени за образованието на детето си, то просто няма да премине в по-горния клас. Да повтаряш класа във Финландия не е позорно, особено след 9-ти клас.
7. Самостоятелност
Финландците вярват, че училището трябва да се научи детето на най-важното - самостоятелен бъдещ успешен живот. Затова тук ги учат да мислят и сами да придобиват знания. Теми учителят не разказва - всичко има в книгите. Важни са не наизустените формули, а умението да се използват справочници, текстове, интернет, компютри, способността да се намират необходимите ресурси за решаване на текущия проблем.
Също така, учителите не се месят в конфликтите между учениците, предоставяйки им по този начин възможност да се подготвят за житейските ситуации и да развият способност да отстояват себе си.
Оценките
От 1-ви до 3-ти клас няма никакви оценки, но до 7-ми клас се прилага десетобална система - 10 - "почти недостижим" 4 - "по-лошо от всякога" Има и оценка за поведението - оценява се способността да се работи в колектив и самостоятелно, маниери, желание да се влияе на другите за добро.
Всички училища са свързани с държавната електронна система "Wilma", която е нещо като електронен учителски дневник, към които родителите получават персонален код за достъп. Учителите поставят оценки, записват пропуски, оставят информация училищният психолог, социален работник, "учител за бъдещето", фелдшер.
Оценките във финландските училища нямат този зловещ отенък и са нужни само за мотивация на детето и проверка, която си е за него - ако желае, да подобри знанията си. Те не влияят на репутацията на учителя или училището.
Дреболии от училищния живот
* Училищните дворове не са оградени, нямат охрана на входа.
* Децата не са длъжни да седят на чинове, а могат да седят на пода (върху килим). Някои училища, класните стаи са обзаведени с дивани, кресла. В началните училища са пострани с мокет и килими..
* Няма униформи и каквито и да са изисквания за облеклото, можете да отидете на училище дори и по пижама. Изискват се други обувки вътре в училище, но малките предпочитат да тичат по чорапи.
* В топло време, уроците често се провеждат на открито. просто на тревата или на пейки специално разположени амфитеатрално до училището.
* Домашни рядко се дават. Децата имат нужда от почивка. И родителите не трябва да бъдат ангажирани с уроците на децата си, учителите препоръчват вместо домашни, семейно посещение на музей, сред природата или на басейн.
* Изпит "на дъската" не се използва, децата не се извикват да преразказват материала. Учителят накратко представя урока, след това тръгва между учениците, като им помага и контролира изпълнението на задачите. С това се занимава и помощник-учителят
Това са общо взето принципите и особеностите на началното и средното образование във Финландия.
Възможно е, финландската образователна система да не е най-добрата. Но децата на Финландия не мразят училището, не мечтаят колкото се може по-бързо да се отърват от него, не страдат от нервно пренапрежение за следващия изпит. Те са спокойни, внимателни и щастливи, четат книги, играят компютърни игри, обичат природата, забавляват се и се радват на живота. И учат.
http://offnews.bg/news/a_34/a_509635.html?preview=ok
Нашият шанс е да изучим и приложим творчески най-добрите практики по света. В този смисъл, черпим от всички възможни източници на опит и внимателно подбираме онзи, който би бил възможен за нашите географски ширини. Тези принципи са залегнали в нашата Програмна платформа. Очакваме вашите мнения и препоръки като се включите на http://www.budd.bg/take-action/
24-ти Май – ден на българската просвета и култура. Честит празник!
Днешният Ден на българската просвета и култура и на славянската писменост, 24-ти май, е денят на Българския език, ден на Българския национален идеал. Най-красивият български празник, изпълнен с пролетна надежда, с радостта на децата, учениците и студентите. Празник е на писмеността, просветата, културата, на духовното извисяване, на стремежа към усъвършенстване чрез постиженията на науката и духовността.
Символ е на уважението към труда на хората, заети с образованието на българския народ и на почитта към делото на светите братя Кирил и Методий. Буквите, създадени от тях, преводите, които правят на най-важните богослужебни книги, защитата на правото на всеки народ да слави Бога на своя език, са от историческа значимост не само за формиране на българската народност и за нейното съхранение през вековете. Делото им е високохуманно и демократично, всеславянско, служещо на великата общочовешка идея за равенство на всички в духовната област.
Днес празнуваме нашия принос към историята на човечеството, празнуваме обаче и своето право на самоопределение и национално развитие. Българският национален идеал може отново да бъде съживен, по примера на Кирил и Методий, на техните ученици, превърнали глаголицата в кирилица и на всички български умове след тях, кото са се борили, мечтали, виждали, губили, плакали и умирали за родната ни България.
Подкрепяте ли?
Българско Сдружение за Директна Демокрация (БСДД), като сдружение с нестопанска цел в обществена полза за създаване на политическа партия, инициира редовни измервания на общественото мнение относно въвеждането в България на система с Базов доход, основана на нова държавна данъчна политика. Процедурата и резултатите от допитването са прозрачни и публични. Те ще послужат да се проследи обществената информираност и нагласи за политическа, икономическа, социална и демографска промяна в нашата страна. Подобни въпроси редовно биват задавани в почти всички европейски държави и в повечето страни по света. Въпросът ще е активен в срок от 3 седмици. Гласувайте свободно според вашите разбирания към момента! Моля, последвайте линка:
Проблемът на образователната ни система с образуването на паралелно образование.
"Никой не иска да разбутва една добре функционираща, макар и неофициална, система. Добрата новина е, че нашите деца са достатъчно умни, смели и различни от нас и ще намерят пътя си. А някога, може би, ще променят това, което ние не успяхме." Думи на Ралица Ковачева, reduta.bg
Промяната на образователната система е в основата на възстановяването на Българския национален идеал. Без тази промяна не може да настъпи духовния подем на нацията, съответно материалният просперитет също става невъзможен.
Ние сме за въвеждане на изцяло безплатно образование, което в систамата с Базов доход е напълно възможно, Демократично училище, нови учебни системи без паралелни структури и достойно професионално заплащане на българските учители и преподаватели.
Научете повече за целия комплекс от мерки на БСДД тук http://www.budd.bg/platform/
Още тук.
Укротяване на опърничавата... вятърна енергия.
Испанска фирма е разработила прототип на безперкова вятърна турбина, която ще поевтини драматично цената на оборудването за усвояване на вятърната енергия.
Принципът на действие е известен физичен ефект, но в този вид е познат от няколко години и сега отборът ентусиасти е готов да стартира кампания за групово финансиране (краудфъндинг). Така ще се провери готовността на публиката да приеме евтината, ефикасна енергия без мрежи и монополи.
http://vortexbladeless.com/home.php
Ние сме за нова Енергийна икономика без монополи с умни локални енергийни системи!
Присъединете се!
Примери от швейцарската Директна Демокрация. Част 4.
1. Ноември 2014 г. - националната инициатива е за премахване на данъчните привилегии за чужденци, най-вече милионери - казусът, известен като „Тина Търнър”. Прочутата певица е един от многото граждани на света, предпочели реда и спокойствието в някоя малка швейцарска община. Сега, за да ги привлекат, общините имат право да им предоставят и данъчни преференции. Премахването на тези преференции изглежда справедливо, но може да се окаже убийствено за бюджета на общините. Затова 60% от швейцарците отхвърлиха инициативата.
2. Със сигурност най-популярният (а вероятно и единственият известен) в България пример е февруарското гласуване (2014 г.) по въпроса да се върне ли страната към режим на ограничени квоти за гражданите от страните от ЕС на местния трудов пазар. Инициативата "Стоп на масовата имиграция", лансирана от най-голямата партия в страната - Швейцарска народна партия, бе подкрепена с изключително малка преднина – само 30 хиляди гласа. С „Да” гласуваха 50.3% от участвалите, но и повече от половината от швейцарските кантони, което е конституционно изискване за валидността на референдума.
Това „Да” бе голяма изненада, казва Марк Летау. Срещу инициативата бяха правителството, повечето политически партии, профсъюзите и бизнесът. Всички те, както и голяма част от обществото, бяха шокирани от резултата, който без да решава нито един, създава много нови проблеми. По-вероятно е, например, вместо да защити местните работници, да доведе до загуба на работни места. Ключови за швейцарската икономика отрасли като банковият и фармацевтичният, са силно зависими от външния приток на висококвалифицирани кадри. Една трета от персонала в швейцарските болници са чужденци. Изолацията от ЕС изглежда самоубийствена при положение, че 56% от швейцарския износ отива към страните от евросъюза.
Гласуването обаче означава отказ от споразумението с ЕС за свободно движение на хора, което поставя под въпрос целия комплекс от отношения с Брюксел. То вече доведе до отмяна на редица програми на ЕС.
Очевидно обаче надделяха страховете на онези, които смятат, че притокът от чужденци (83 хиляди през 2013-та при 8 милионно население) отнема работни места, затруднява образователната и здравната система и води до повишаване на наемите.
3. Швейцария ще гласува на референдум дали да бъде въведен Базов доход за всички пълнолетни граждани, съобщи „Ройтерс“. Според агенцията това е поредният пример за растяща обществена активност относно неравенството в доходите от избухването на финансовата криза насам.
Инициативен комитет призовава всички пълнолетни швейцарци безусловно да получават всеки месец доход от 2500 франка (2035 евро) от държавата. Целта е да се разгърне финансова мрежа за сигурност, която да помага на хората, останали без работа и източници на препитание.
Организаторите връчиха събраните над 100 000 подписа, необходими за насрочване на референдум. Освен това те изсипаха пред сградата на парламента в Берн 8 милиона монети от по 5 рапена – по една за всеки от гражданите на Швейцария. Организаторите смятат, че тази сума частично може да се осигури от системата за социално застраховане в страната.
4. На 24 ноември 2013 г. - допитване по въпроса дали месечното възнаграждение на шефовете в една компания да не надхвърля годишния доход на най-ниско платения й служител. Инициатива породена от растящото неравенство на доходите.
5. Преди около 10 години община Берн и няколкото, разположени около нея, по-малки общини, обсъждайки заедно нарастващите проблеми с автомобилния трафик, стигат до извода, че е нужно ново, координирано решение. Създават общ комитет, който провежда конкурс за идеи. Една от одобрените сред тях е за трамвайна линия, която да замени автобусите и да свърже от запад на изток общините Кьониц и Остермундинген, като мине през центъра на Берн. Следва продължителна процедура на планиране и обсъждане. Първо университетски експерти по транспорта оглеждат идеята от техническата й страна. После се включват експерти в много други области, които разширяват погледа към цялостната жизнена среда на хората около бъдещия транспортен коридор.
Разработеният подробен проект в съзвучие с характерния за Швейцария начин на мислене, според който проблемите се мислят и решават комплексно, не само „прокарва” трамвайното трасе, но и предвижда обновяване на водопроводната, канализационната, енергийната и комуникационната мрежа и решаване на куп други въпроси на градската среда – пешеходното и велосипедното движение, сигурността и шума, зелените площи и парковете...
Следват, също така характерните и задължителни за тази страна, множество обсъждания в най-различен формат, квартал по квартал. Разходите от няколко милиона франка за проектирането, организирането на тези обсъждания и информационните материали са одобрени от парламентите на трите общини и споделени от техните бюджети.
Стойността на цялостния проект с всичките му аспекти обаче е огромна – 500 милиона франка. Затова трите общини кандидатстват и получават одобрение за финансиране на по-голямата част от тази сума от съществуващите на федерално и кантонално равнище фондове за подкрепа на градския транспорт в най-големите агломерации в страната. В скоби казано, в Швейцария общественият транспорт е издигнат в ключов приоритет, доказателство за което са фантастичните му качество и организация.
За да финансират останалата част от разходите по проекта, трите общини трябва да вземат кредити. Размерът на тези кредити обаче надхвърля прага, до който решението може да бъде взето от местните парламенти. Затова трите общини по закон са задължени да поискат одобрението на гражданите на местни референдуми.
В началото на кампанията за тези референдуми всичко изглеждаше предрешено, бях сигурен, че отговорът ще е „Да”, разказва Марк Летау. Постепенно обаче фокусът се премества върху съвсем локални аспекти на проекта, акумулират се различни несъгласия в отделни квартали, засилва се влиянието на няколко групи за натиск, които се противопоставят на идеята за трамвайната линия.
Най-голяма е групата на хората, които просто не искат никакви промени, които мислят за днешния ден, а не за това какво ще стане след 20 години. Включват се шофьорите, които смятат, че трамваят ще им пречи да карат колите си в градовете. После групата на „ултразелените”, които се опасяват, че, улеснявайки достъпа крайните, селски зони, трамваят ще привлече интереса на строителните инвеститори и ще доведе да разрастване на градската среда. Към тях се присъединяват фермерите и собствениците на земи в тези селски райони.
На 28 септември община Берн с голямо мнозинство (над 61%) казва „Да”. Изненадващо обаче двете крайни точки на трамвайната линия, общините Кьониц (също с над 61%) и Остермундинген (53%), казват „Не”.
Така, въпреки огромните десетгодишни усилия, проектът става безсмислен и загива. Марк Летау е гласувал за трамвайната линия, но признава, че и нейните противници са имали своите валидни аргументи. Не съм доволен резултата, но мога да го приема и той ме прави по-уверен, че ХОРАТА ОСТАВАТ НЕЗАВИСИМИ, ЧЕ НЕ МОГАТ ДА БЪДАТ КУПЕНИ, казва той.
Очакваме ви на http://www.budd.bg/take-action/
За Българска директна демокрация с Базов доход и Енергийна икономика!
За възстановяване на Българския национален идеал!
Подаръкът.
Както в любовта, така и в обществото щастието е скрито в споделянето на ценности. Оцеляването и издигането на народността и нацията, възстановяването на Българския национален идеал, преминава през споделянето на духовните и материални ценности между всички български граждани.
Разберете повече за нашите ценности.
Признание без бой...
"ПЪЛНИ" БАНКИ С ПАРИ + ЛИПСА НА "ИНИЦИАТИВА" ЗА ТЕГЛЕНЕ НА КРЕДИТ = РЕЦЕСИЯ
Вчера властта призова хората у нас инициативно да отпуснат колана и да задлъжнеят отново или с още към банките.
Защо? Дали наистина банките са пълни с пари?
Когато се изплащат дълговете и не се отпускат нови кредити, парите, които напускат банковите сметки не отиват при някой друг - те просто изчезват от обращение. Това е така, защото погасяването на заемите просто е обратният процес на създаването на парите, които днес са предимно електронни: банките създават парите, когато се правят нови заеми и ефективно "унищожават" парите, когато се изплащат заемите.
Така че, когато хората изплащат дълговете си, а нови кредити не се отпускат, парите изчезват от икономиката. Като резултат от това имаме забавяне на икономиката, с по-малко пари и по-малко ново харчене от заеми. Когато това се случи, то е като източване на маслото от двигателя на колата: много скоро, всичко спира да работи.
Това означава, че е почти невъзможно да се намалят дълговете ни без да се причинява рецесия. Нещо, което се случва в момента в България, защото няма кредитиране, а дълговете се обслужват в голямата си част. Това създава капан на дълга, в който с течение на времето нивото на лична задлъжнялост в икономиката трябва да продължи да се увеличава. Затова властта призовава към задлъжняване, адвокатствайки на частните банкери.
Има едно единствено решение за прекъсването на този дългогодишен омагьосан кръг. Създаване на пари от държавата и инвестирането им директно в гражданите за покриване на базови нужди без посредничеството на банките и без да се влиза в дълг. Научете повече за Чистите пари в новата Българска директна демокрация с Базов доход и Енергийна икономика.
Банките – пълни, джобовете – празни.
"Рейдерското превземане на чужда собственост е едната страна на монетата, която възспира инвеститорите. Другата не по-маловажна е стагниращият пазар в България и липсата на неусвоено платежоспособно търсене навън."
За да има инициатива за задлъжняване трябва да има и кредитна репутация. Къде са предприемачите с такава репутация и желание за допълнително задлъжняване???
И най-вече трябва да има пазар, който да погаси дълга! Къде е този пазар? Приканваме онези с дипломите и докторатите по икономика и финанси, да започнат да учат отново, но от хора, които създават икономика, а не от книжовници на хранилка при емисионните банкери!
Един добър вариант е да се учи при професор Готц Вернер:
https://www.facebook.com/goetzwerner
"Базовият доход, финансиран от обратно начислен ДДС, акцизи и символичен имуществен данък или данък върху капитала за юридическите лица, е нов пазар и съчетава предимствата на плоските данъци и справедливото право на всеки човек на достоен живот, което е неосъществимо в днешното комерсиално общество без Базов доход!
Само така бизнесът ще получи ново неусвоено платежоспособно търсене на вътрешния пазар, хората ще получат пожизнен доход, който покрива издръжката на живота по текущи цени, а държавите ще изпълнят своите ангажименти във връзка с човешките права в по-висока степен, без което тяхното съществуване е безмислено! Как да стане в България?! Със закон!"
И БЕЗ НОВ ДЪЛГ, СТОВАРЕН ВЪРХУ БЪЛГАРСКИТЕ ГРАЖДАНИ!
Времето за Базов доход дойде!
Присъединете се!
Българите – бежанци без война.
Над ДВА МИЛИОНА българи се превърнаха в невъзвращенци за последните 25 години. Два милиона бежанци без война. Демографската картина на България е гротеска на политическия идиотизъм, който доведе отчаянието и неверието във всеки български дом, с изключение на домовете на онези, които сега ги снимат с дронове от птичи поглед.
Швейцарският психолог и психиатър Карл Густав Юнг – един от най големите енциклопедисти на 20 век – казва: „Човек е способен да преодолее абсолютно невъзможни трудности, ако е убеден, че това има смисъл. И претърпява провал, ако при всички нещастия е принуден да признае, че играе роля в приказка, разказана от идиоти.”
Изгубихме смисъла, защото приказката е грозна, а идиотите – все още на власт.
Да, крайна съм в оценките си. Цифрата два милиона обаче също е крайна. Но, за жалост, не е краят. Всеки ден млади хора, цели семейства продължават да избират терминалите на българските летища и завинаги напускат България.
И никой не дава решение, напротив – роят се нови партийки, патерици, както и откровени бастуни, убеждавайки уморения от бедност българин, че със старите методи и икономически модели, тихо и спокойно, со кротце и со благо ще ни „оправят”, пазейки “стабилността”.
Не вярвайте. Не слушайте. МИСЛЕТЕ!
Изходът от глобалната криза, в която се давим, се нарича Базов доход. Скептиците на тази новаторска и революционна система са два вида:
- неразбиращите, които въпреки неразбирането си искат промяна;
разбиращите, но уплашените да не загубят властта си, защото угнетен от бедност народ се управлява лесно, тъй като е втренчен единствено в оцеляването си.
Базовият доход е революция не само в социалната система, но и в мисленето на хората. Милиони европейци подкрепят идеята и очакват тя да заработи. Затова във втората част на поредицата ще дам отговори на още няколко въпроса относно Базовия доход.
Получаваме много въпроси какво ще стане с пенсиите на хората, ако се въведе системата с Базов доход?
Отговор: Нормално е всеки пенсионер, който получава пенсия да се тревожи дали ще я запази, ако тя надвишава сумата, която е определена за Базов доход. Място за тревога няма, защото всички пенсионери, които са работили години наред и получават пенсия днес, ще я запазят изцяло – в размера, в който е, заедно с Базовия доход. Няма да я има обаче унизителната социална пенсия, която преди дни правителството увеличи с 2 лева, което е не само гавра с неосигурените по някаква причина хора, но и ясен знак, че никаква смислена пенсионна реформа не можем да очакваме, нито да се надяваме на достойни старини.
Властта няма формула за борба с бедността. Бедните и възрастни хора у нас са оставени на доизживяване.
Питате ни, какво ще стане за в бъдеще с пенсиите на хората?
Отговор: С въвеждане на системата с Базов доход, на практика не хората, а сегашния пенсионен модел ще бъде спрян в задължителната си част и оставен на доизживяване. Занапредосновната сигурност, гарантирана от държавата, ще се нарича Базов доход, а допълнителното пенсионно осигуряване ще е добра възможност, както и досега – по желание и по преценка на работещия – дали иска или не да се осигурява в частни пенсионни фондове или застрахователни компании, за да получи след пенсионирането си допълнителни средства. Натрупаните осигурителни средства по партиди от задължителното осигуряване не се губят и ще се ползват от осигурените като с промяната на съответния пакет закони ще се отпадне задължителното, но ще остане доброволното действие.
Тук е мястото да подчертая, че ние не се борим за равенство. Тази отживелица на социалистическия мираж нито е възможна, нито е полезна. Напротив, ние искаме да въведем модел, който ще остави бедността в миналото, като в същото време ще осигури спокойствие и база за развитие на всеки, който желае да подобрява своите умения и да сбъдва мечтите си.
Третият въпрос, който е пряко свързан с демографския срив, емиграцията и бедността, е въпросът за родителството, семейството и отглеждането на деца.
Отговор: С въвеждане на системата с Базов доход отпадат всички социални помощи, детски надбавки и други подобни, коитодоказаха във времето своята несъстоятелност и безполезност,особено като се вземат предвид огромните страхове на родителите за това дали ще могат да издържат повече от едно дете.
Базовият доход се полага на всеки един член на семейството, както и на всяко дете, от самото му раждане. Това е единственият модел, който гарантира на родителите спокойствие при отглеждане на децата, гарантира и на самите деца по-добра грижа и възможност родителите да прекарват повече време с тях.
При тази система не съществува понятието „добавки” за първо, второ или трето дете. Никое дете не е ощетено за сметка на своите братя и сестри. Например, всеки от родителите получава Базов доход в размер на 500 лв. Всяко дете в семейството, до навършване на неговото пълнолетие, получава по 250 лв, с които разполага майката или законният настойник.
По този начин Базовият доход се превръща и в мощен инструмент за решаване на демографската катастрофа, като с въвеждането му се стимулират раждаемостта и активното родителство. Нещо повече – Базовият доход ще пресече завинаги злоупотребите със социални помощи от малцинствата, както и абсурда да се получават майчински от хора, чиито деца вече имат свои деца.
И в заключение на втората част ще кажа, все пак, на скептиците:
Нима художникът ще спре да рисува, пианистът да свири или лекарят да спасява живот? Не, свободата, която Базовият доход ще даде на всеки от нас, ще премахне неволята от страха от бедност, която сега ни кара да просим живот, а не да го творим и обичаме.
Аз няма да спра да работя, ако имам Базов доход. Напротив, ще се чувствам окрилена за нови инициативи и идеи.
Автор: Лидия Делирадева, Електронен Референдум