Американците започнаха да се връщат оттам, накъдето ние сме се запътили.
Chipotle (Чипотъл) става първата голяма верига за бързо хранене, свободна от ГМО. Веригата предприе изключително важна крачка след като обяви, че ще премахне генетично модифицирани съставки от менюто си. Тя ще определя тенденциите с предоставяне на по-добро качество на храните, като се стреми да опазва околната среда. Това вероятно е също толкова страхотно, колкото бурито да бъде доставено директно до вашата врата.
"Chipotle са стъпили на безкрайния път за набавяне на най-висококачествените съставки, които ние можем да намерим. С течение на годините, когато научихме повече за ГМО, ние решихме, че използването им в нашата храна не се привежда в съответствие с тази визия ", съобщиха от веригата за бързо хранене. "Chipotle беше първата национална компания с ресторанти, която разкри съставките на ГМО в храната си и сега ние сме първите, които готвим само с не-ГМО съставки."
От днес, 1831 ресторанта Chipotle използват не-ГМО царевица и са преминали от соево олио към свободни от ГМО слънчогледово олио и олио от оризови трици за своето готвене.
В изявление Chipotle отбелязва, че "93% от царевицата, отгледана в САЩ през 2014 г. е била генетично модифицирана. Това включва 76 процента от царевицата, която е едновременно хербицидо устойчива и пестицидо произвеждаща, като останалата част е с инженерство за една от тези черти. Деветдесет и четири процента от соята, отгледана в САЩ през 2014 г. е била модифицирана за устойчивост на глифозат."
"Като се имат предвид опасенията около тези видове ГМО и химикалите, свързани с тях, ние почувствахме, че е особено важно да се търсят не-ГМО съставки, когато е възможно", добавят от Chipotle.
Здравните опасения за генетично модифицираните храни са спорен въпрос: много привърженици казват, че са безопасни, но много други са изразили възмущението си. Световната здравна организация наскоро определи глифозат-а като "вероятно канцерогенен за човека." Защитниците на околната среда са загрижени за разрушаването на селското стопанство с генетично модифицирани култури, както и на околната среда.
Важно е да се отбележи, че докато месните и млечни продукти в Chipotle идват от животни, които не са генетично модифицирани, все още има такива, които са хранени с ГМО-фуражи. Техните напитки съдържат също генетично модифицирани съставки, включително съдържащите царевичен (глюкозо-фруктозен) сироп, направен от ГМО царевица. Въпреки това, Chipotle казва: "Ние работим усилено върху това предизвикателство и осъществихме значителен напредък. Например, 100% от говеждото месо от хранени с трева животни, което се сервира в много Chipotle ресторанти не е от животни, хранени с ГМО-зърно или друго зърно."
Компанията със своята здравословна ориентация съзнателно е работила в продължение на няколко години, за да се отстранят ГМО от менютата. През 2013 г. те разкриха всички съставки на менюто си, съдържащо ГМО и бяха първата такава верига ресторанти.
"Това е още една крачка към вижданията, които имаме за промяна на начина, по който хората мислят и консумират бързата храна", заяви Стив Елс - изпълнителен директор, пред New York Times. "Само защото храната се сервира бързо, не означава, че трябва да се прави с евтини суровини и съставки, високо преработени, с консерванти, пълнители и стабилизатори, изкуствени оцветители и аромати."
Ресторантите са направили много стъпки, за да хранят своите клиенти по-съзнателно. През декември миналата година, Chipotle извади свинското месо от менюто си в стотици от обектите си след одит на своята верига за доставки, която показа, че месото е от свине, отглеждани в затворени помещения.
Chipotle не са просто загрижени за осигуряване на по-добро качество и етично отгледани храни за потребителите, те също така се стремят да опазват околната среда. През март, Chipotle предупреди клиентите и инвеститорите, че изменението на климата би могло евентуално да повлияе върху наличността на някои съставки, които отиват в бурито гарнитурата като специфичното гуакамоле, например.
"Индустриалните ферми и фабричното земеделие произвеждат тонове отпадъци, които разрушават почвените хранителни вещества", се казва в изявление на компанията. "Това изглежда много лошо за нас. Така че, ние работим усилено, за да набавим нашите съставки по начини, които защитават нашата малка планета."
Българската природа е изключително благодатна за този нов тип земеделие. Подобни обществено и социално ангажирани компании засега липсват от нашия малък пазар, главно заради ниската покупателна способност на населението и демографската катастрофа.
Българската директна демокрация с Базов доход и Енергийна икономика може рязко да промени това положение. Продължението тук.